martes, 17 de febrero de 2009

Finlandia, la pertinaz metáfora

Finlandia es una metáfora de la que la izquierda de moqueta y coche oficial tuneado de la que aún no se ha apeado. Sigue siendo la estación final a la que su imaginación no quiere renunciar, quizá para abstraerse de comisiones inmobiliarias, viajes pagados con la visa de cargo público y dietas generosas. En el fondo siguen siendo los jóvenes idealistas que querían hacer la revolución, aunque tuviesen que hacerla empujando fuera del vagón a los que querían salvar.

Esta carta, en el Avui:

Finlàndia intermitent

Finlàndia apareix i desapareix de la nostra consciència com a país de referència d'una manera vertiginosa. Finlàndia ens ensenya els seus resultats PISA, aquells que tots voldríem assolir. Per altra banda, coneixem també el pressupost que dedica a l'ensenyament públic, la consideració social dels seus ensenyants; ens mostra el nivell d'estudis de les famílies, les ràtios de les aules, la distribució igualitària de l'alumnat -ja que l'escola privada és gairebé inexistent-, edificis suficients i en condicions (que jo sàpiga, no hi ha barracots)... La llista seria llarga i ja la vam sentir en el seu moment. Una de les coses de què es va parlar, i penso que poc, és del nombre d'hores lectives de l'alumnat: 650 davant les 975 de Catalunya. La LEC proposa la possibilitat d'ampliar aquestes hores fins a 1.050. Quantitat igual a excel·lència? Anem en compte per no confondre els temes pedagògics amb els temes de reestructuració social o de treball. El fet que un infant passi més hores dins una aula no és garantia de millor resultat, la sisena hora n'és una mostra. Al nostre país parlem de la possibilitat de canviar el calendari escolar. Bé, com sempre, n'ha parlat primer la premsa abans que els col·lectius implicats. Esperem que al darrere d'aquesta mesura hi hagi prou pressupost per cobrir, d'entrada, la compra i instal·lació d'aparells d'aire condicionat on encara no n'hi ha (proveu d'estar-vos tot un dia dins un barracó a ple sol al mes de juny o de setembre) i , de sortida, per garantir l'atenció a l'alumnat i ajut a les famílies.
Anna Gardeñas Planell

No hay comentarios: